De juiste dakdragers kiezen blijft een enorm lastig onderdeel, dit komt omdat er verschillende daken zijn die individueel weer beschikken over een ander soort rail. In dit blog kom je alles te weten over dakdragers!

Juiste dakdragers (keuze)?

Om de juiste dakdragers te kiezen zijn er een aantal zaken van belang. Ten eerste wordt er gekeken naar het merk, model en bouwjaar van de auto. Ten tweede is het van belang dat er gekeken wordt naar de carrosserievorm van de auto, bijvoorbeeld 3-deurs hatchback, 5-deurs hatchback, 4-deurs sedan. Tot slot wordt er gekeken naar het daktype van uw auto, bijvoorbeeld glad dak en open dakrail.

Het bekijken en concluderen welk dak(type) u heeft blijft lastig, daarom wordt er onderstaand geholpen om er zeker van te zijn welk dak(type) u heeft. Eerst worden alle dak(type) benoemd:

  • Dichte, gesloten en/of geïntegreerde rail
  • Open rail
  • Glad dak
  • T-track en/of T-profiel
  • Fix-points (vaste bevestingspunten)

Dichte, gesloten en/of geïntegreerde rail

Een dichte, gesloten en/of geïntegreerde rail kan je herkennen aan dat er een rail in het dak geïntegreerd zit, daarbij is er geen ruimte tussen het dak en de rail. Een dichte, gesloten en/of geïntegreerde rail wordt ook wel een flushrail genoemd.

Open dak (rail)

Een open dak (rail) kan je herkennen aan dat er een dubbele rail op het dak is bevestigd, welke doorgaans in de lengte is geplaatst op het dak. De rail zit meestal op aantal plekken bevestigd. Het laatste kenmerkend detail van de open dak (rail) is dat u uw hand onder de rail kan steken, er is dus ruimte tussen het dak en de dakdrager.

Glad dak

Een glad dak kan je herkennen aan dat er geen rail zichtbaar is, maar tevens ook geen bevestigingspunten in het dak zitten. Een glad dak wordt ook wel is een normaal dak genoemd. Het is echter wel mogelijk dat er een (rubberen) verzonken strip (lengte) op het dak zit, deze bevat geen bevestigingspunten.

Het bevestigen van de dakdragers gaat in de meeste gevallen anders dan bij de andere daken. Bij een glad dak worden de voeten door middel van een klem tussen de deuropening en het dak geplaatst. De klemmen zijn gecoat, waardoor er nauwelijks of geen schade veroorzaakt kan worden. Tot slot worden de voeten van de dakdrager op het dak gezet, waarbij er rubber aan de onderkant van de voet zit.

T-track en/of T-profiel

Een T-track en/of T-profiel is gemakkelijk te herkennen aan de gleuf (T-gleuf) die in het dak zit. De bevestiging (T-gleuf) in het dak is dan te gebruiken om uw dakdragers in te schuiven.

Fix-points (vaste bevestingspunten)

Een fix-point (vaste bevestingspunten) is te herkennen aan dat uw dak vaste bevestingspunten heeft, welke voorzien is van klepjes die open geklikt of geschoven kunnen worden. Onder de klepjes zit een schroefdraad of constructie waar u uw dakdrager in/op kan monteren.

Verschil stalen en/of aluminium dakdragers?

Het is essentieel om te weten wat uw plan is met uw dakdragers, dit omdat er twee (meeste gevallen) type dakdragers zijn.

Het draagvermogen is nagenoeg (meeste gevallen) hetzelfde. Echter is er eén groot verschil, de aluminium dakdragers zijn voorzien van een t-gleuf, waardoor u fietsen, ski’s en/of sommige andere dakkoffers wel kunt vervoeren. Dit is bij de stalen dakdragers niet mogelijk zijn.

Conclusie

Er kan geconcludeerd worden dat het kiezen van de juiste dakdragers een ‘sport’ apart blijft. Door de juiste informatie te verzamelen van uw voertuig, dak, merk en bouwjaar wordt het al een stuk gemakkelijker om de keuze te maken. Naast het verzamelen van informatie is het ook mogelijk om contact op te nemen met een bepaald gespecialiseerd bedrijf in dakdragers. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van Alleskanmee.nl, welke mij ontzettend goed te woord hebben gestaan en hebben uitgelegd welk product voor mij geschikt zou zijn. Toen ik volledig geïnformeerd was heb ik direct actie ondernomen en heb ik een dakdrager op de site van Alleskanmee.nl besteld. Ik ben uitstekend geholpen en heb vooraf wat eigen onderzoek gedaan, waardoor de aankoop snel verliep.

Dat is ook de reden dat ik u nu informeer over de belangrijke zaken. Ik hoop dat u dit een interessante blog vond en als u mogelijk vragen heeft, laat dit dan onderstaand achter! 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *